Friday 8 February 2013

MAKLUMAT PENTING TENTANG BATU SINTETIK DI BLOG PUSAKA ALAM 2U


Di sini kami ingin membawa pembaca melihat keindahan batu permata dari satu sudut dan perspektif yang lebih meluas. Batu permata adalah ciptaan Allah swt Yang Maha Esa yang terjadi di dalam kerak bumi dan mengambil masa berjuta malah ada yang berbilion tahun untuk dihasilkan. Batu permata yang dihasilkan secara semulajadi ini mempunyai bentuk, warna dan komposisi kimia yang berlainan bagi membentuk varieti yang berbeza untuk kita semua menggunakannya.

Jika dilihat di sini, batu permata terhasil dengan gabungan beberapa mineral atau mineraloid yang diikat oleh ikatan kimia. Dengan mineral dan komposisi kimia inilah manusia mula menyedari kelebihan dan kesannya terhadap kehidupan. Maka terciptalah satu konsep perubatan dan meditasi menggunakan kristal dan batu permata. Malah tercipta juga kepercayaan dari China dengan menggunakan batu permata di dalam feng shui. Banyak lagi banyak lagi kepercayaan terhadap batu permata ini datang dari seluruh dunia yang telah dikupas di dalam topik batu permata.

Biasanya, batuan asli mempunyai ciri-ciri yang menarik seperti "inclusion" (bendasing), warna, kekerasan, dan bentuk yang berlainan dari batu sintetik. Untuk pengetahuan semua, terdapat dua cara permata buatan manusia dihasilkan. Pertama, secara sintetik dimana batuan asli dileburkan dan dibentuk kembali dan kedua secara immitation (tiruan) iaitu batuan asli dicampur dengan bahan lain seperti kaca. Batuan sintetik masih lagi dianggap sebagai permata yang berharga kerana bahan asalnya merupakan batu asli.

Perbezaannya ialah, batuan sintetik biasanya tidak mempunyai "inclusion". Inclusion ialah kesan seakan-akan retak (crack), atau buih (buble) atau terdapat bendasing di dalam batu (seperti tourmalined and rutilated inclusion) atau lamella (kesan seperti cap jari) atau "microcrystalline aggreget" (seperti rekahan tetapi tidak boleh dirasa dengan menggunakan jari). Namun anda juga jangan terpedaya dengan Sejenis batu Delima dari Myanmar yang dikenali sebagai Delima Gong, yang mana batu ini adalah batu Asli yang dipanaskan kembali dan disejukkan dengan proses yang agak rumit dan menghasilkan kesan urat dan retakan dalam batu Delima tersebut. Batu ini bukanlah batu sintetik merupakan batu asli tetapi telah ‘dinaik taraf ’ dengan kreativiti manusia dan terhasillah batu Delima yang unik tersebut.

Batu permata sintetik yang dimaharkan di blog kami adalah jenis sintetik pertama yang mana batuan asli dileburkan dan dibentuk kembali dengan ‘membuang’ segala kecacatan asal pada batu tersebut. Menjadikan batu tersebut ‘sempurna’ dan menarik. Sesetengah tempat di alam sebelah juga menjadikan batuan sintetik ini lebih mahal dari batu semulajadi. Ini kerana batuan sintetik telah ‘disempurnakan’ sepenuhnya. Batuan sintetik diibaratkan seperti manusia yang melakukan pembedahan plastik untuk ‘mencantikkan’ rupa paras mereka. Maka setelah pembedahan tersebut selesai, manusia sekelilingnya akan merasa tertarik dengan ‘kecantikan buatan’ yang telah dilakukan kepada wajah mereka. Walaupun begitu, pihak kami tidak menghina ciptaan Allah yang semulajadi seperti batu permata asli dengan menerbitkan artikel ini. Batu Permata Asli yang sempurna adalah jauh lebih bagus daripada batuan sintetik tetapi harganya sememangnya tinggi di pasaran dan ramai dari kalangan kita yang tidak mampu untuk memilikinya. Pihak kami memberi peluang kepada anda semua untuk memiliki batu permata Asli yang harganya tinggi di pasaran dengan mahar mampu milik. Tidak terkecuali di pasaran juga terdapat batuan Sintetik yang agak mahal harganya kerana kualitinya hampir sama dengan batuan Asli.Pihak kami memaklumkan hal ini kerana secara jujurnya Pusaka Alam 2U ingin bersikap ‘telus’ kepada semua pelanggan kami. 

Batuan jenis sintetik ini juga mempunyai getaran tenaga positif yang kuat setelah dilakukan ‘pengisian’ oleh pihak kami. Kesemua batuan sintetik ini dibersihkan dan disucikan, diperkuatkan getaran positif dan dikekalkan serta ditambah kekuatan asal penjaga batuan ini yang mana mereka ini terdiri daripada segolongan Malaikat yang Allah s.w.t ciptakan untuk menjaga khazanah di perut bumi ( Malaikat Hafazdun Ardun ). InsyaAllah anda dapat melihat kesemua batuan sintetik pada Label ‘SINTETIK’ di blog kami. Sekian, terima kasih. 

""" BATUAN YANG TIADA DI DALAM LABEL SINTETIK...SEMUANYA ADALAH ASLI """